Posielame aj do Českej republiky!

Čo je to vitamín B-komplex a čo obsahuje?

B-komplex tvoria vitamíny vitamín B1 – tiamín, vitamín B2 – riboflavín, vitamín B3 – niacín, vitamín B5 – kyselina pantoténová, vitamín B6 – pyridoxín, vitamín B7 – biotín, vitamín B9 – folát tzn. kyselina listová a jej deriváty a vitamín B12 – kobalamín. B vitamíny majú chemicky len málo spoločného. B-komplex sa im preto hovorí kvôli tomu, že sa vyskytujú v rovnakých potravinách a vzájomne sa dosť ovplyvňujú. Možno vás tiež zaujíma prečo niektoré čísla v rade chýbajú. Je to preto, že tieto bývalé vitamíny už do skupiny vitamínov nepatria.

Aké sú účinky vitamínu B na náš organizmus?

Už sme spomenuli, že sa jednotlivé vitamíny skupiny B vzájomne ovplyvňujú, zaujímavé je však aj to, že spoločne, ako B komplex majú iné účinky, ako samostatné B vitamíny. Medzi dôležité účinky vitamínov B patrí schopnosť zvyšovať energiu a zlepšovať výkon počas fyzickej záťaže. Pravidelné užívanie má tiež pozitívny vplyv na psychiku človeka, zlepšuje trávenie a vstrebávanie živín, pomáha pri migréne a podporuje kvalitu vlasov, nechtov a kože.

Ako užívať vitamín B?

Doporučené denné dávkovanie:

B1 –  1,1-1,2 mg denne

B2 –  1,1-1,3mg denne (vegetariáni a vegáni viac)

B3 – 14-16mg denne

B5 – 5mg denne

B6 – 1,2 – 1,3 mg denne (pri veku vyššom než 50 rokov sa potreba zvyšuje na 1,5-1,7mg)

B7 – 30 mcg denne

B9 – dospelí 400mg denne tehotné ženy 600mg, nie však viac ako 1000mg

B12 – 2,4mg denne

Kedy užívať vitamín B?

Komplex vitamínov B je vhodné užívať jedenkrát denne. Treba totiž pamätať na to, že určitú časť dávky prijímate aj klasicky v potravinách. Ideálne je prijímať dennú dávku vitamínov B vždy v rovnaký čas a pravidelne, nie je dobré vynechávať dni, kedy ste si B komplex vzali. Môže sa stať, že beriete lieky, vtedy sa o prijímani vitamínov B poraďte so svojim lekárom. Najvhodnejší spôsob ako užívať B komplex je spolu s jedlom. Znížite tak riziko nevoľnosti.

Môžem sa vitamínom B predávkovať?

B komplex sú vitamíny rozpustné vo vode, čo znamená, že ich telo jednoducho vylúči v moči či pote. Je preto nepravdepodobné, že by sa vám podarilo predávkovať, skôr naopak, budete mať nedostatok vitamínu B. Nadmerné množstvo niektorých vitamínov B môže spôsobiť bolesť hlavy, brnenie niektorých častí tela, potenie, nevoľnosť alebo vysoký krvný tlak. Pozor na podávanie vitamínu B pre deti, platí iné dávkovanie, pozorne čítajte príbalové letáky.

Prírodné zdroje vitamínu B

Zdrojom sú strukoviny, obilniny, listová zelenina, kvasnice a iné. B vitamíny však nájdete aj v hubách, orechoch a semenách. Zo živočíšnych potravín sú najvhodnejšie mäso a vnútornosti, vajcia, mlieko a produkty z neho.