Ako užívať vitamin C a koľko ho denne potrebujeme?

Naše telo si vitamín C nedokáže vytvoriť samo a navyše ho nevie ani ukladať. Žiadne zásoby na horšie časy nehrozia, všetok prebytok organizmus okamžite vylúči. Preto je dôležité, aby sme ho denne dopĺňali. Spôsobov, ako ho príjímať je viacero. Najlepšie je samozrejme prirodzenou formou – ovocím a zeleninou. No vitamín C je možné brať aj ako vitamínový doplnok. Najlepšie ak budete hľadať lipozomálny vitamín C. Má najvyššiu vstrebateľnosť. Tu však hrozí riziko predávkovania, preto pozor, je potrebné čítať príbalový leták. Všeobecne odporúčaná denná dávka je cca 110 mg pre mužov a 95 mg pre ženy. Ak fajčíte, pokojne si ešte pridajte 35 mg denne.

Viac o formách vitamínu C si môžete prečítať v našom článku: Ktorý vitamín C je pre Vás ten najlepší?

Ktoré potraviny obsahujú najviac vitamínu C?

Zdrojom vitamínu C sú najmä ovocie, zelenina, bylinky a lesné plody. Možno vás však prekvapí, že najlepšími zdrojmi nie sú citrusy, ako si mnoho z nás myslí. Oveľa viac vitamínu C obsahuje napríklad brokolica, ružičkový kel, červená paprika, rakytník, a priamo z ovocia sú to černice. Veľmi dobrý je vitamín C pre deti, niekedy však býva problém s tým, ako im ho pravidelne podávať, často sa preto vyrába aj vo forme cukríkov, šumivých tabliet, sirupov a podobne.

Účinky vitamínu C na náš organizmus

Najdôležitejším vplyvom je priame ovplyvňovanie prirodzeného priebehu biochemických procesov v tele. Najmä detoxikačných reakcií v pečeni, ale aj vstrebávanie železa, vytváranie kolagénu a napomáhanie metabolizmu tukov. Prekvapivo aj vitamín C je dôležitý pre hojenie rán a jaziev, posilňuje totiž kožu. Podporuje tvorbu inzulínu, bráni tvorbe stresových hormónov, stimuluje činnosť štítnej žľazy a pôsobí tiež, ako prírodné preháňadlo. Často sa tiež odporúča na boj proti nádche a prechladnutiu.

Kedy užívať vitamín C?

Správne užívanie vitamínu C má svoje pravidlá. Úplne najideálnejšie je brať ho každý deň v rovnakom čase. Najlepšie hneď po jedle. Vitamín C patrí totiž medzi kyslé minerály a na lačný žalúdok by mohol pôsobiť negatívne. Odborníci tiež radia, že v prípade, ak vám býva po vitamíne C nevoľno, je možné rozdeliť si jeho prijímanie na viacero dávok denne. Dokážete ho tak udržať v tele dlhšie, pretože sa nevylúči hneď.