Ako užívať omega-3 rybí olej?

Zdravotné benefity užívania omega 3-mastných kyselín sú všeobecne známe. Aby sa maximalizoval ich účinok, je však dôležité správne nastavenie ich príjmu a užívanie. Prirodzene, prvou voľbou pre ich získanie by mali byť ryby a hlavne rybí olej. O tom ako omega 3 rybí olej správne užívať, si povieme v našom článku.

Čo vieme o omega 3 6 9 mastných kyselinách?

Esenciálnou zložkou tukov a olejov sú mastné kyseliny. Predstavujú základnú stavebnú zložku rastlinných olejov a živočíšnych tukov, ktoré do organizmu prijímame potravou. Pod pojmom omega 3-mastné kyseliny sa pritom myslia hlavne EPA – eikozapentaénová kyselina a DHA – dokozahexaénová kyselina.

Patria k esenciálnym kyselinám (telo si ich nedokáže syntetizovať samostatne), ktoré zohrávajú dôležitú úlohu pri správnej tvorbe bunkových membrán, riadia mnohé metabolické procesy v našom tele a majú aj ďalšie dôležité funkcie - najmä pre naše srdce a cievy.

Skupina omega 3 6 9 mastných kyselín pritom predstavuje nenasýtené kyseliny, ktoré rozdeľujeme podľa toho, na ktorom z uhlíkov sa práve nachádza prvá dvojitá väzba. Napríklad konkrétne pri omega 3-mastných kyselinách ide o tretí uhlík. Ich nedostatok spôsobuje rôzne druhy dermatitídy, poruchy zraku, problémy srdcovo-cievneho aparátu, zhoršenie nervových funkcií či oslabenie imunity.

Podrobnejšie o účinkoch omega 3 6 9 mastných kyselín sa môžete dočítať v našom článku: Omega 3 6 9 mastné kyseliny - Účinky, zdroje, dávkovanie.

Čo všetko v potrave obsahuje omega 3 mastné kyseliny?

Okrem rýb sú najbohatším zdrojom omega 3-mastných kyselín ľanové semienka, ľanový olej, olivový olej, chia semienka, vlašské orechy a repkový olej. Tieto potraviny nielenže obsahujú ich veľké množstvo, ale tiež ich vhodný pomer k omega 6 mastným kyselinám.

Pochopiteľne, omega 3-mastné kyseliny tiež môžete nájsť v rybom oleji, ktorý je pre ich príjem dokonca ešte výhodnejší, ako samotné ryby. Prečo je tomu tak?

Je všeobecne známe, že ryby v našom jedálničku znamenajú toxikologické riziko, a to kvôli znečisťovaniu morskej a riečnej vody. Svetlou výnimkou v tomto smere je iba losos. Samostatný rybí tuk ale obsahuje oveľa menej nebezpečných látok (dioxíny, bifenyly…) než ryby a to vďaka čisteniu pri výrobnom procese. Prirodzene, rybí olej je tiež bohatým zdrojom ALA (kyselina α-linolénová), EPA, DHA a troch druhov omega-3 mastných kyselín.

Ako užívať omega 3 rybí olej?

Vstrebávanie rybieho oleja a jeho distribúciu v organizme umožňuje emulgácia fosfolipidmi, a to za účasti žlčových tráviacich enzýmov. Žlčové kyseliny totiž vytvárajú tukové emulzie, ktoré sa následne rozptyľujú do vodného prostredia - ľahko potom prechádzajú stenou tenkého čreva a transportujú sa ďalej krvným obehom do pečene a do celého organizmu.

S uvedeným súvisí užívanie rybieho oleja. Pre optimálne trávenie rybieho oleja je dôležité jeho užívanie spolu s jedlom, prípadne aspoň tesne po jedle. A to z dôvodu, že pri jedle dochádza k zvýšenému vylučovaniu žlče a k lepšej emulgácii rybieho oleja. Zároveň to umožňuje ľahšie vstrebávaniu vitamínov, ktoré sú rozpustné v tukoch - vitamíny D, A, E a K.

Naopak, pri užívaní rybieho oleja nalačno je emulgácia v prostredí žalúdka nízka a olej preto zostáva v obsahu žalúdka v oddelenej vrstve. Dôsledkom toho je sťažené a spomalené trávenie, ktoré sa prejavuje najmä ťažobou v žalúdku a grganím. Z toho dôvodu je dôležité vyhnúť sa užívaniu rybieho oleja nalačno.

Rovnako všeobecným faktom je, že mastné kyseliny sa metabolizujú veľmi pomaly - vyššia hladina lipidov sa v sére po konzumácii tuku udrží aj niekoľko dní. A to je dôvodom, prečo nemá zmysel užívať výživové doplnky viackrát denne. Úplne postačuje iba jednorázové užitie jednej dávky za deň.

V tomto smere je jedinou výnimkou užívanie rybieho oleja u ľudí s poruchami trávenia z dôvodu nedostatočnej funkcie žlčníka (oslabenou funkciou tvorby lipáz). Ide tu o enzýmy, ktoré trávia tuky. Nepríjemným fyzickým prejavom týchto ťažkostí je riedka stolica a silná hnačka. V tomto prípade je preto nutné dávku rybieho oleja rozdeliť na viac menších častí a užívať ich počas celého dňa spolu s jedlom. Zabráni sa tým nadmernému zaťažovaniu tráviaceho systému.

Dávkovanie

Odporúčaný denný príjem je aspoň 250 mg EPA/DHA u dospelého človeka. Pri deťoch však dávkovanie závisí od veku dieťaťa. Samozrejme, ideálne je prijímanie omega 3-mastných kyselín prostredníctvom potravy. Ak sa to však nedá, je tu ešte možnosť výživových doplnkov - kvapky, kapsule… Pamätajte ale na to, že podobne ako je tomu pri iných výživových doplnkoch, je najúčinnejšie ich dlhodobé užívanie.

Vedeli ste, že…

…pribrať sa nedá ani z vyšších dávok rybieho oleja? Nenasýtené mastné kyseliny rybieho oleja dokonca v tomto smere pôsobia priaznivo. Z dôvodu, že majú aj protizápalový účinok, chránia beta bunky pankreasu a tým zabezpečujú správnu tvorbu inzulínu - zodpovedá za správne energetické využívanie cukrov. A to je pri chudnutí veľmi dôležité.

Formy užívania omega 3

Výživové doplnky s obsahom rybieho oleja a zdrojom omega 3-kyselín (EPA, DHA) sa prevažne získavajú z morských rias. Pestujú sa v kontrolovaných podmienkach, pri ktorých nedochádza ku kontaktu s morskou vodou. Riziko kontaminácie toxínmi tu preto nehrozí. Sú vhodné pre mužov a ženy všetkých vekových kategórií, vrátane tehotných a dojčiacich žien.

V našom e-shope vám ponúkame rybí olej vo forme kapsúl, tabliet a roztoku. Vyberáme pre vás nasledovné:

Nordic Naturals Baby's DHA s Vitamínom D3 a Omega-3 1050mg - výživový doplnok pre novorodencov a pre deti s omega-3 mastnými kyselinami a vitamínom D3. Pomáha pri  správnom vývoji mozgu a zraku. Balenie obsahuje 60 ml roztoku. Dávkovanie: 1-5 ml denne.

Trace Minerals Electro-Vita-Min s Omega 3-6-9 - jedinečný výživový doplnok na báze potravín s viac ako 30 ročnou tradíciou! Disponuje kompletnou synergickou zmesou vitamínov, minerálov, zelených potravín, omega mastných kyselín a enzýmov. Zmes je doplnená o celé spektrum iónových stopových minerálov pripravených patentovanou technológiou ConcenTrace®, čo zaručuje vysokú absorbciu až 99%. Balenie obsahuje 180 tabliet. Dávkovanie: 3 tablety denne.

Solgar Omega 3, EPA & DHA, Trojitá sila, 950mg - najvyššia koncentrácia prírodných omega 3-polynenasýtených mastných kyselín EPA a DHA zo studenovodných rýb. Výživový doplnok podporuje kardiovaskulárne zdravie a zdravie kĺbov či pokožky. Balenie obsahuje 100 mäkkých kapsúl. Dávkovanie: 2 kapsule denne.

NatuRise Omega 3 olej z morských rias Vegan - vegánsky výživový doplnok s obsahom omega 3-mastných kyselín z morských rias a s ďalšími esenciálnymi mastnými kyselinami. Podporuje zdravú funkciu srdca, mozgu a udržiava zdravý zrak. Balenie obsahuje 100 ml roztoku. Dávkovanie: 3 ml denne.

Solgar Full Spectrum Omega - obsahuje celé spektrum omega mastných kyselín 3-6-9, Omega-5 a Omega-7. Podporuje kardiovaskulárne zdravie, udržiava zdravé kĺby a zlepšuje činnosť imunitného systému. Molekulárnou destiláciou bola v prípravku odstránená ortuť a tiež aj ostatné ťažké kovy. Balenie obsahuje 120 mäkkých kapsúl. Dávkovanie: 2 kapsule denne.

Všetky produkty nájdete v kategórii: Omega mastné kyseliny

Zdroje:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8955125/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6964011/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK564314/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK534869/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4097150/
https://www.vitaherbals.sk/omega-mastne-kyseliny
https://www.vitaherbals.sk/news/omega-3-6-9-mastne-kyseliny-zdrave-tuky-pre-nas-organizmus

Autor Vitaherbals.sk
Vitaherbals sa zameriava na Vaše zdravie a prináša Vám svetovo uznávané značky výživových doplnkov, bylinných extraktov a zdravotných vankúšov. Sme tu pre to, aby sme Vám ponúkli široký výber kvalitných produktov, poradenstvo a odbornosť.

Odporúčané produkty5