Posielame aj do Českej republiky!

Vápnik je minerál, ktorý sa prirodzene nachádza v našom tele vo veľkom množstve. Je totiž základným stavebným prvkom kostí, ale aj zubov. Má však oveľa väčšie využitie. Dôležitý je aj pre správnu zrážanlivosť krvi, funkčnosť svalov a prenos nervových impulzov. Predovšetkým u detí je naozaj dôležité, aby mali vápnika dostatok.


Vápnik

Čo obsahuje vápnik?

Najlepším zdrojom vápnika sú živočíšne produkty, ako mlieko, syry, ale nájdete ho aj v zelenine. Ideálne v zelenej – hrášok, špenát, brokolica, atď. Ak však chcete vedieť, ktorá potravina obsahuje najviac vápnika, budete prekvapení, je to mak. Má až 12 násobný obsah kalcia oproti napríklad mlieku.

Ako správne užívať vápnik?

Správne užívanie vápnika je trochu komplikované. Naše telo ho totiž nespracováva najlepšie. Vápnik sa v tele vstrebáva v črevách, tento proces však organizmu prinesie len cca 40 % potrebnej dávky vápnika. Navyše, niektoré látky obsiahnuté v rastlinách  a horčík zhoršujú jeho vstrebávanie a tak je niekedy naozaj veľmi ťažké dosiahnuť ideálny stav. Najmä vegetariáni a vegáni mávajú s vápnikom problémy. Prijímanie, resp. vstrebávanie vápnika sa však dá výrazne zlepšiť aktívnym pohybom. Pri fyzickej záťaží sa totiž zvýši prietok krvi v organizme a to umožní prijať telu viac vápnika ako obvykle. V prípade, že máte s vápnikom dlhodobo problémy ideálne je prijímať vápnik cez doplnky stravy.

Doporučené denné dávkovanie vápnika: 

  • Dospelí: 900 - 1300 mg/deň
  • Deti: 300 - 500 mg/deň
  • Dospievajúci, tehotné a dojčiace ženy: 1200 až 1600 mg/deň

Môžem sa vápnikom predávkovať?

Predávkovať sa priamo vápnikom je veľmi ťažké, ba až nemožné. No pozor si treba dávať na iné prvky. Vysoká hladina vápnika môže znamenať aj predávnkovanie vitamínmi A alebo D, problémy so štítnou žľazou alebo nesprávnou funkciou nadobličiek.

Účinky vápniku na náš organizmus

Hoci sa vápnik logicky najčastejšie spája s kosťami a zubami, kde sa nachádza až 99 % jeho obsahu v tele, jeho účinky sú oveľa širšie. Je veľmi dôležitý aj pre správnu funkciu srdca, svalov a nervov. Výrazne tiež ovplyvňuje zrážanie krvi a pozitívne pôsobí na hojenie rán. Nezastupiteľné miesto má aj pri delení buniek. Dostatočný obsah vápnika je nutný pre správny rast a vývoj malých detí, je nutné sledovať hladinu vápnika už v tehotenstve. Dôležitý je tiež pre kvalitné vlasy a nechty, ale aj pre dobré fungovanie mozgu, kvôli prenosu impulzov v nervoch.

Prejavy nedostatku vápnika

Nedostatok vápnika si všimnete pomerne rýchlo. Zvýši sa počet zubných kazov, pozorovateľné sú tiež zmeny na kostiach, dochádza však aj k poruchám inteligencie či správania a nezriedka sa vyskytnú aj kožné problémy. Sprievodným javom nedostatku vápnika býva tiež ochorenie nervového systému zvané tetánia. Nedostatok vápnika je u populácie pomerne bežný, preto jeho správnemu dopĺňaniu venujte zvýšenú pozornosť.